Organizacja ślubu i wesela jest nie lada wyzwaniem. Kto chociaż raz w swoim życiu się tego podjął, doskonale wie, co mamy na myśli. Wymaga niezwykłej skrupulatności, ale także znajomości rynku, cen i dopilnowania wszelkich spraw formalnych. Trudno się dziwić, że tak wiele par rezygnuje z hucznego przyjęcia, gdy ma to wszystko na swoich barkach. Czy rozwiązaniem tego problemu może być korzystanie z usług agencji ślubnej, a dokładniej – wedding plannera? Czym zajmuje się taka osoba? Ile kosztuje wsparcie z jej strony? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na nurtujące cię pytania!
Wedding planner – kto to jest?
Tłumaczenie tego terminu z języka angielskiego jest proste. To osoba, która planuje wesele. Może być także określana jako konsultant ślubny. Taki organizator jest wszechstronnie zorientowany w aspektach ślubu i wesela i odciąża narzeczonych (a także najbliższych) z wszelkich przygotowań. Zakochani mogą stać nieco na uboczu i podejmować decyzje, które skrupulatnie przedstawia im usługodawca. Jeśli nie czujesz się na siłach, by przygotować wesele, warto się zastanowić nad jego pomocą.
Jak zostać wedding plannerem?
Wedding planners cieszą się popularnością zwłaszcza na Zachodzie. W Polsce ślubni konsultanci pojawili się stosunkowo niedawno. Jak zatem zostać jednym z nich?
Praca wedding plannera wymaga odpowiedniego przygotowania, choć nie są do tego potrzebne studia. Kierunki menażersko-organizacyjne, mogą być przydatne, ale wystarczy specjalny kurs. W Polsce powstaje i reklamuje się coraz więcej miejsc, gdzie można go ukończyć. Radzimy skorzystać z usług profesjonalistów. Aby ich znaleźć, warto przeszukać strony internetowe i sprawdzić, kto organizuje takie kursy przygotowujące do zawodu wedding plannera.
Kurs na konsultanta ślubnego
Szkolenia, które dadzą ci odpowiednie umiejętności. to nie wszystko – bardzo ważne są predyspozycje i odpowiednia osobowość. Pamiętaj, że ta profesja opiera się głównie na kontaktach i współpracą z ludźmi. Kursy są świetnym dopełnieniem talentu i wrodzonych umiejętności organizacyjnych. Szkolenia trwają zwykle kilka dni, a czasami dłużej – w zależności, na jaki tryb się zdecydujesz. Ich koszt może być wysoki i wynosić nawet do kilku tysięcy złotych.
Kompleksowa organizacja ślubu i wesela – co to znaczy?
Jeśli zdecydujesz się na usługi takiej osoby, konsultant lub konsultantka ślubna przejmie wszelkie obowiązki dotyczące organizacji wesela. Do młodej pary należy oczywiście zaakceptowanie propozycji i podjęcie ostatecznych decyzji. Na co możesz liczyć, angażując konsultanta do ślubu? Na samym początku musicie się spotkać (popularne stały się także konsultacje online, lecz nie zawsze zdają egzamin). Co dalej? Opiszemy teraz kolejne etapy współpracy.
- Wedding planner musi ustalić z wami odpowiedni budżet. Oczywiście, to wasza decyzja, ile chcecie lub jesteście w stanie przeznaczyć na dzień ślubu i wesela. Musicie jednak pamiętać, że wiele kosztów może być ukrytych. Dużo osób nie zdaje sobie z nich sprawy, jak drogie potrafią być niektóre dekoracje. Wydatki to najważniejszy punkt, który skłania konsultanta do określonych działań.
- Nie wszystkie pary decydują się na angażowanie konsultanta od samego początku. Wiele z nich ma zarezerwowaną salę lub zespół. Jeśli tak nie jest, planner pomoże wybrać najlepsze oferty.
- Praca konsultanta może być wybiórcza, czyli skupiać się np. tylko na pomocy w odnalezieniu odpowiednich miejsc lub samej dekoracji. Możesz także skorzystać z pomocy tylko podczas tego wyjątkowego dnia – bez ingerencji w twoje wybory.
- Praca konsultanta ślubnego to także dostarczanie wszelkich rekwizytów na miejsce ślubu i wesela (dobór odpowiedniej papeterii, zaproszeń, a przede wszystkim dekoracji).
- Stylizacja państwa młodych to punkt obowiązkowy całkowitej pracy wedding plannera. Pomaga w wyborze i proponuje optymalne rozwiązania. To oznacza, że są oczywiście dostosowane do założeń dotyczących budżetu i stylu.
- Wedding planner współpracuje także z podwykonawcami (zespołem czy florystką) i przejmuje obowiązki formalne dotyczące samej ceremonii zaślubin.
Czy koordynacja jest tym samym co organizacja?
Samo dopilnowanie, aby wszystko w dniu ślubu przebiegło zgodnie z planem, może przysparzać ogromnego stresu. Właśnie dlatego warto powierzyć logistykę osobie spoza najbliższego otoczenia. Narzeczeni nie powinni się dodatkowo denerwować aspektami organizacyjnymi. Jak zatem może wyglądać koordynacja w tym najważniejszym dniu?
Koordynacja imprez okolicznościowych i jej opis
Praca takiego specjalisty zaczyna się z samego rana. Koordynator pilnuje, aby wszelkie założenia wynikające z umowy (i nie tylko) zostały spełnione. Sprawdza, czy dekoracja w kościele lub urzędzie jest odpowiednia. Śledzi uważnie przebieg przyjęcia weselnego. Często pomaga gościom np. znaleźć swoje miejsce przy stole. Dba o wiele kwestii logistycznych, takich jak transport gości, taksówki czy noclegi. Takie sprawy nie powinny zaprzątać głowy nowożeńcom w tak wyjątkowym dniu. Pomoc z zewnątrz to świetna opcja dla pary młodej i gości, a także ich rodziców. Wsparcie koordynatora pozwala im nieco odetchnąć.
Wedding planner – gdzie szukać?
Organizatorzy wesel w Polsce są coraz bardziej popularni. Oferują coraz bardziej kompleksowe usługi, z których możesz skorzystać, gdy znasz już datę swojego ślubu. Jak wybrać najlepszego specjalistę w tej dziedzinie? Najlepiej poradzić się kogoś, kto korzystał już z usług takiej osoby i może śmiało polecić go znajomym. Internet może być także bardzo dobrym źródłem, jednak warto korzystać z niego rozsądnie. Niezwykle atrakcyjna cena za usługę może nie być wcale zachętą, ponieważ często oznacza, że jakość nie będzie odpowiednia.
Dobry wedding planner – koszt
Konsultant ślubny w Polsce nie jest jeszcze zawodem tak popularnym, jak w USA czy zachodniej Europie. To oczywiście wpływa na cenę. W zależności od tego, czy specjalista zajmuje się kompleksową organizacją, czy tylko częściową, koszt będzie się znacznie różnić.
- Za kompleksową usługę trzeba zapłacić średnio od kilku do kilkunastu tysięcy.
- Wybrana forma pomocy ze strony wedding plannera to np. koordynacja dnia ślubu, za którą zapłacisz około 4000-6000 zł.
Co ciekawe, w tej branży istnieje także określonego procentu z całego budżetu na ślub i wesele. Jest jednak zdecydowanie coraz mniej popularna w zawodzie konsultanta ślubnego.
Jeśli chcesz zostać wedding plannerem, czekają cię wydatki na profesjonalny kurs, ale jednocześnie korzyści organizacji tak pięknych chwil (nie tylko materialne)! Jeżeli zaś przygotowujesz się do swojego ślubu, warto rozważyć zatrudnienie konsultanta weselnego. Jego pomoc oznacza wydatki, jednak przyniesie nieco wytchnienia podczas stresujących przygotowań i samego dnia zaślubin. Pozwoli młodej parze skupić się na sobie, a to jest warte każdych pieniędzy!
Zobacz także:- Planer ślubny – niezbędnik panny młodej. Zorganizuj wesele swoich marzeń przy pomocy organizera ślubnego!
- Czasem mniej znaczy lepiej, czyli jak zorganizować slow wedding? Kilka zasad udanego wesela
- Przygotowania do ślubu i wesela – o czym należy pamiętać przy organizacji uroczystości? Lista najważniejszych rzeczy
- Jak odmówić wesela by nie urazić organizatorów? Czy trzeba się tłumaczyć i czy można zrobić to z klasą?
- Dopadł cię stres przed ślubem? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj sprawdzone sposoby na poradzenie sobie z nim!
- Namiot weselny – dla miłośników natury i niebanalnych rozwiązań. Dowiedz się więcej z naszego poradnika!